søndag 13. november 2011

Et lite knippe av vinslippet på Polet.


VIN

Kom over denne beskrivelsen av vindrikking på facebook, og syntes den var så god at jeg må dele den med dere :)





Kjære vinvenner
!

Jeg vil herved bare gjøre oppmerksom på at jeg nå er i stand til å møte enhver invitasjon til boblebad, hyttetur og andre fester!
Jeg har nemlig fått litt kunnskap om vin i sommer, og har noen tips jeg gjerne vil dele med dere som kanskje ikke er like bevandret i vinens rike som meg.

Jeg vil derfor gå detaljert og enkelt fram: Først og fremt - hvordan skille på røde og hvite viner: Enklest skiller man på disse vintypene med å søle en liten skvett på en hvit bordduk. Den vinen som etterlater seg en lilla flekk - er rødvin.
Er man en riktig kjenner så kan man bare ved å smake, skille på rødt og hvitt. Tommelfingerregel: De hvite smaker som regel eddik, mens de røde har mer smaken av stempelfarge. Man kan altså suge på et kontorstempel, deretter ta en slurk vin for så å konstatere om det er rødt eller hvitt. Enkelt hva?

Portvin er en vin man serverer i porten når gjestene kommer. Har man ingen port går det like greit å servere i heisen eller trappeoppgangen.

Serverer man tørr vin bør det ikke være gjennomtrekk - da vinen lett kan støve ned hele huset.

Man kan bestille sin vin og få den hjemkjørt. Skulle man likevel bære den med fra Polet selv, så velg en lettvin.

Til fisk, som fiskeboller og sild foretrekker de fleste hvitvin, mens man til pølser og innmat bør drikke rødt. Til viltkjøtt serveres villvin.
Til grillmat er det et unntak på hvitt og rødt. Til dette serveres helst brennevin da dette harmonerer best med svartbrent mat.

Ord som er vanskelige å si når man har drukket litt vin:
- Uovertreffelig - Innovativt - Virosiøs - Kosteskaft.
Ord som er vanskelig å si når man har drukket for mye vin:
- Vestkyst - Substantiv - Konstituere - Gjennomsnittlige.
Ord som er helt umulig å si når man har drukket for mye vin:
- Nei takk, ikke mere vin til meg - Sorry, du er ikke helt min type - Nei takk, jeg vil ikke ha sex i kveld
;)

Ha en fantastisk flott farsdagssøndag der ute :)

Ingen kommentarer: